روشهاي مقابله با جنگ نرم :

الف )روشهاي انساني ، احسان و اكرام براي جذب :

1- ظاهر شدن نيروهاي خودي در صحنه دانشگاه در چهره مدافع حقوق اساتيد و دانشجويان در مسايل صنفي و به دست گرفتن پرچم مطالبات عادلانه و جلوگيري از پرچمدار شدن نيروهاي غير خودي  در مطالبات صنفي و اجتماعي.

2-تقويت روابط عاطفي و محبت آميز ، احسان و اكرام و حسن خلق با اساتيد و دانشجويان دانشگاه.

3- بهره گيري از كليه روشهاي ارتباطات اجتماعي متناسب با شرايط زمان ، مكان ومخاطب شامل ارتباط چهره به چهره ، ارتباط مشاركت پذير ، ارتباط مجازي و الكترونيكي ، مستقيم و غير مستقيم ، رسمي و غير رسمي ، افقي و عمودي و غيره.

4- ايجاد اميد و نشاط و نگاه خوشبينانه به آينده در بين دانشجويان ومردم براي مقابله با
جنگ نرم.

5- معنوي كردن فضاي دانشگاه و اجراي برنامه هاي جذاب معنوي براي دانشجويان.

6- راه انداختن دانشجويان جوان در فضاي هيجان ، نشاط و حركت كه طبيعت آنهاست وآن وقت فكرصحيح منطبق بر اصول علمي،مفاهيم صحيح وپرهيز ازكارهاي صوري وشكلي به آنها دادن.

7- شبكه سازي اجتماعي درون دانشگاه با مسئوليت دادن به هر يك از نيروهاي خودي      براي جذب 5 تا 10 نفر.(ده فرمان شهید بهشتی)

8- توسعه فضاي علمي ، فرهنگي و اجتماعي دانشگاه با برگزاري جشنواره ها ، المپيادهاي علمي ، فرهنگي ، ورزشي و هنري، اجراي اردوهاي سازندگي ، زيارتي و سياحتي و فعال سازي تشكلهاي مددكاري و خدمت به محرومان در بين دانشجويان.

ب )روشهاي اقناع سازي و روشنگري :

1- برپايي كرسيهاي آزاد انديشي توسط اساتيد ودانشجويان خودي دردانشگاه وگسترش فضاي عقلاني تحليل و بررسي اوضاع كشور به شكل هدفمند و هدايت شده – به علاوه نقد علوم انساني غير اسلامي دانشگاه ها بعنوان زير بناي اعتقادي و ارزشي جنگ نرم دشمن و ضرورت و نحوه اصلاح آن.

2- برخوردهاي منطقي متكي بر فكر، تدبير و تأمل و پرهيز از افراط و تفريط با عوامل                         پياده نظام جنگ نرم.

3- روشنگري و اطلاع رساني به موقع ، عالمانه و هنرمندانه در تبيين مسايل وحوادث ، مقابله با شايعات و اقناع سازي نسبت به آنها با بهره گيري از روشهاي مختلف به ويژه مناظره.

4- بهره گيري از توابين حوادث اخير جهت اقناع سازي و روشنگري به شكل هدفمندو
كنترل شده.

5- رسانه ها بايد براي جريان سازي مثبت به نفع خودي و مقابله با جريان سازي دشمن آماده شوند و نقش هدايت ، كنترل و نظارتي خود ومديريت افكار عمومي را بر عهده بگيرند.

ج )روشهاي مديريت فتنه ها ( حوادث) :

١- جلوگيري از كند شدن يا توقف حركت علمي ، سازندگي و پيشرفت كشور به ويژه در دانشگاهها.

2- جلوگيري از ايجاد فضاهاي هيجاني و احساسي توسط دشمن در سطح دانشجويان در عين حال ايجاد وضعيتي براي بروز عواطف و هيجانات و ابراز عقايد بدون ترس و اضطراب به منظور ايجاد تعادل رواني – اجتماعي در بين دانشجويان.

3- از آنجا كه درجنگ نرم هدف تصرف قلب(كانون احساس و عاطفه )و مغز(كانون تفكر وانديشه) توده ها است، لذا كليه روشها بايد معطوف به جلوگيري از تصرف قلب و مغز توده ها توسط دشمن و تأثير گذاري بر قلب و مغز آنها توسط نيروهاي خودي مي باشد.

4- فضاي دانشگاه را نبايد گذاشت به هيچ وجه امنيتي شود و در حوادثي كه روي مي دهد بايد به طورجدي از تشديد خشونت جلوگيري كرد.مقابله باجنگ نرم بايد با ابزار و روشهاي نرم
انجام شود.

5- چون در جنگ نرم تشخيص خودي از غير خودي بسيار دشوار است لذا بايد افرادي براي حضور در خط مقدم اين جبهه قرار بگيرند كه كارشناس و خبره باشند و مراحل روانشناسي جنگ نرم را به خوبي بدانند.

6- در جنگ نرم اغلب نيروهاي پياده نظام دشمن در صحنه نبرد از نوع خودي هستند كه بنا به دلايلي  فريب خورده و بعضاً ناآگاهانه به اردوگاه دشمن پيوسته اند.

٧- ايجاد آمادگي و همراهي نخبگان و فعالان سياسي – فرهنگي – علمي و هنري ودستگاههاي ذيربط علمي – فرهنگي و حتي قضايي و امنيتي (اطلاعاتي ) در جنگ نرم ضروري است.

8- دشمن در جنگ نرم بر بسترهاي اجتماعي – كه همان آسيب هاست – تهديد خود را عملي            مي نمايد. لذا رصد اين آسيب ها ، مرتفع نمودن آنها و پرهيز از بهانه دادن به دست دشمن يا عوامل آن ضروري است.

9- با توجه به خلأ قوانين جزايي در خصوص برخورد با براندازان و كودتاگران نرم – اصلاح قوانين در پشتيباني از نيروهاي خودي و مقابله با عوامل دشمن در جنگ نرم با رويكرد قضايي
ضروري است.

د )روشهاي تحكيمي ، بنيادي و زيرساختي:

1- اقدام همه جانبه و همگاني براي نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري به منظور وقوع يك رنسانس و نوزايش علمي براي بازگشت به منابع اصيل خود ، بازخواني آنها و زدودن زنگار چند ساله از آنها.

2- طراحي فرمولهاي نوين از ميان منابع غني اسلامي كه قادر به حل مشكلات و پاسخگويي نيازهاي جامعه امروز باشد با همكاري و تعامل بين حوزه و دانشگاه.

3- تقويت بنيه اخلاقي و علمي اساتيد در جهت ارتقاء قدرت نرم و امنيت كشور و اصلاح نظام
گزينش استاد.

4- فراهم كردن زمينههاي آشنايي و شناخت كامل آرمانهاي انقلاب اسلامي توسط اساتيد و ايجاد زمينه هاي مسئوليت پذيري اساتيد در انتقال تئوريك آنها به دانشجويان.

5- توانمندسازي اساتيد و دانشجويان براي مقابله با تهديدات نرم افزاري عليه انقلاب اسلامي از طريق راه اندازي رشته هاي تحصيلي خاص و برگزاري دوره ها و كارگاههاي آموزشي و پژوهشي آزاد.

مطالعه و تحقيق اساتيد و دانشجويان در مورد غرب ، علوم غربي و مباني آن و نمايش تناقضات و تضادهاي دروني آنها.

7- شناخت مستمر و به روز دشمني هاي با اسلام و آماده سازي اذهان عمومي براي مقابله با
جنگ نرم.

8- انتصاب مديريتهاي دانشگاهها از ميان كساني كه آگاهي و شناخت عميقي نسبت به مواضع غرب در پديده جنگ نرم دارند.

9- فراهم كردن زمينههاي لازم براي روشنگري و اطلاع رساني اساتيد در سطح بين المللي .

10- توجه به رسانه ها ، آماده سازي و تقويت زير ساختهاي فرهنگي آنها براي كارسازي در مقابله با جنگ نرم.

11- ارتقاء سطح آگاهي و بينش عميق اصحاب رسانه از نظر علمي و تئوريك.

12- ورود به فضاي مجازي از طريق ايجاد سايت ، وبلاگ ، شبكه سازي و غيره براي پاسخگويي به هجمه دشمن.

هـ : روشهای کمک به کارآمدسازی نظام :

1- نیاز سنجی :

شناخت خلاء ها ، آسیب پذیریها ، تحلیل محیطی و تشخیص نیازهای آینده ، بررسی عوامل ناکارآمدی ها ، تعیین اولویت ها

2 – سیاست پژوهی :

ایده پردازی ، ایده یابی ، مطالعه و تحقیق در زمینه نیازها

3 – سیاست پردازی :

بومی سازی سیاستها و طرحها ، ارایه سیاستها و طرحهای پیشنهادی ، کمک به سیاست سازی و طراحی ، گفتمان سازی ، طراحی و پیاده سازی گفتمان رهبری .

4 – مشاوره و توانمندسازی :

توسعه منابع انسانی بسیج ، مشاوره به دستگاهها ، توانمند سازی مدیران و کارشناسان .

5 – اجرا :

بسیج سازندگی ، قرب ، دانشگاههای سپاه ، بسیج علمی ، بسیج فرهنگی .

6 – ارزیابی و بازخوردگیری :

نقد سیاستها ، مطالبه گری از مسئولین ، پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی.

7 – ساماندهی هسته ها و ایجاد شبکه ی کمک به کارآمد سازی نظام در بسیج اقشار و متخصصین.

منابع:

دکتر محمد تولایی، پيش درآمدي بر جنگ نرم (مفهوم شناسي ، كاركردها و روشها)- 1388

محمد شيرازي، جنگ رواني و تبليغات، مفاهيم وكاركردها ، تهران: انتشارات نمايندگي ولي فقيه در سپاه، 1376.

حجت‌الله مرادي «قدرت و جنگ نرم از نظريه تا عمل» ، 1388

محمد اسماعیلی- تفاوتهای جنگ نرم وسخت

شعباني ساروئي، رمضان ،جریان شناسی ،سازمان بسیج فرهنگیان 1387

جریان شناسی سياسي، پژوهشكده تحقيقات اسلامي سپاه

مرکزاسنادانقلاب اسلامی

  ---- www.khamenei.irپایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

---- www.psyop.ir پایگاه اطلاع رسانی عملیات روانی و جنگ نرم

http://www.tabnak.ir/

http://afsaranejang.blogfa.com

http://www.kayhannews.ir

www.BornaNews.ir

www.farsnews.com

www. Basirat ir

www.tebyan.net